Tilskud til Kræftens Bekæmpelse til vedligeholdende træning for kræftramte

I social- og sundhedsudvalget har jeg stillet forslag om at bevilge 10.000 kroner til at imødegå Kræftens Bekæmpelses tab af indtægter til vedligeholdende træning for kræftramte.

Kræftens Bekæmpelse – lokalafdeling Svendborg har tidligere haft en samarbejdsaftale med Svendborg Kommune om at yde tilskud til træning i patientforeningens regi efter endt genoptræningsforløb i kommunalt regi. Udgiften var på 10.000 kr. årligt. Efter etableringen af Sundhedshuset er denne samarbejdsaftale blevet opsagt, og der er ved at blive lavet nye ensartede samarbejdsaftaler mellem Sundhedshuset og flere patientforeninger, herunder også Hjerteforeningen, Astma og Allergiforeningen og Diabetesforeningen. Hensigten er at harmonisere aftalerne, så de i højere grad end tidligere sidestiller patient foreningerne

Udvalget tilsluttede sig mit forslag. En god nyhed for kræftramte borgere som har brug for genoptræningsforløb. Det er jeg glad for.