Styrk fællesskabet. Støt det frivillige arbejde.

fodboldbørnRadikale Venstre støtter borgerne i at tage ansvar og bidrage til udviklingen af fællesskabet.

Det frivillige arbejde er til gavn og glæde og er med til at binde vores samfund sammen og gøre det stærkere. Borgernes frivillige indsats er ikke en modsætning eller en konkurrent til de kommunale tilbud og ydelser. Det frivillige arbejde har værdi i sig selv og kan samtidig være et væsentligt supplement til den kommunale indsats. Vi støtter et samarbejde mellem den frivillige verden og kommunen som er til gavn for begge parter.

Det frivillige arbejde har mange former. Det kan være i tilknytning til en institution, som f.eks. hospice eller demensbyen, eller som bestyrelsesmedlem i en folkeskole eller kommunal børneinstitution. Det kan være inden for en forening som det typisk er i idrætsforeninger og i mange sociale foreninger. Det kan være i en frivillig organisation, som f.eks. Dansk Flygtningehjælp eller Dansk Røde Kors. For Radikale Venstre er det ikke afgørende hvordan arbejdet er organiseret. Vi støtter og bakker op om det hele.

Vi glæder og til Landsstævnet i 2021 som kan blive endnu et smukt eksempel på hvordan vi i Svendborg er i stand til at løfte i flok.

Se Radikale Venstres politik om dynamiske civilsamfund her: https://www.radikale.dk/system/files/Dokumenter/Resolutioner/Dynamisk_civilsamfund_og_styrket_social_kapital_WEB.pdf