Glade børn

Alle børn fortjener en god start på livet. Børn skal møde nærvær og nysgerrighed, uanset hvilken familie de kommer fra. For i løbet af de første måneder og år får vi de byggesten, der skaber fundamentet for resten af vores liv: sproget, koncentrationsevnen, selvkontrollen og tilliden til os selv og andre.

Det er ikke noget, børn bare kan lære. Det er noget, de udvikler i dagligdag og leg med andre børn og betydningsfulde voksne. Børn af forældre med uddannelse har som treårige mødt langt flere ord end en treårig med forældre uden uddannelse. Vi mener, at børns baggrund ikke må afgøre deres fremtid. Derfor vil vi bryde den negative sociale arv. Og sikre alle børn en god start på livet.

Radikale Venstre arbejder for at løfte kvaliteten af vores dagtilbud. For dagtilbud er vigtige for at give børn en god start på tilværelsen. Vores dagtilbud skal indbyde til nysgerrighed og leg. Til at knytte venskaber. Og til at udvikle tillid til sig selv og verden. Det kræver dygtige medarbejdere, der har tid og evne til at give det enkelte barn, hvad det har brug for.

I den kommende valgperiode vil vi arbejde for at genindføre den sociale normering som blev sparet væk i 2017 og dermed igen løfte de institutioner som har de største udfordringer. Udgift: 2,3 mio. kr. I den kommende valgperiode er vi også parat til at investere i flere pædagoger i vuggestuer og børnehaver. Det er vores mål at der skal være mindst 2 pædagoger og 1 medhjælper pr 10. vuggestuebørn og pr. 19 børnehavebørn. Herudover er det nødvendigt at investere i efteruddannelse af medarbejderne i dagplejen og daginstitutionerne.