Flere uddannelsesmuligheder i Svendborg kommune

Alle skal have adgang til uddannelse hele livet og mulighed for at bruge sine kompetencer til gavn for sig og fællesskabet.

Radikale Venstre vil annullere regeringens planlagte milliardbesparelser på ungdomsuddannelser og de videregående uddannelser. Besparelserne vil koste Svendborg Gymnasium 14 mio. kr. fra 2018 til 2021 og Svendborg Erhvervsskole og Gymnasier skal spare 10 mio. kr. i samme periode. Det giver ingen mening. Alle unge skal have en chance for at tage en uddannelse, uanset hvor de bor.

Vi vil bryde med den skæve fordeling af uddannelsesmuligheder i Danmark. I dag findes der kun videregående uddannelsesmuligheder i hver tredje kommune og 80% af pladserne ligger i hovedstaden, Odense, Aarhus og Aalborg. Fremover skal hver anden studieplads til lærere, sygeplejersker, pædagoger og bygningskonstruktører m.v. oprettes uden for de store byer. Konkret skal det ske ved at give to mio. kr. pr. uddannelsestilbud uden for de fire store byer – det kunne f.eks. være til en fysioterapiuddannelse i Svendborg og endnu en pædagoguddannelse.

Her finder du Radikale Venstres samlede udspil om uddannelse: Danmark uden kanter – muligheder i hele landet: