Bevaringsværdige kulturmiljøer. Sæt skub i arbejdet.

I Svendborg har vi en skattekiste af værdifulde og bevaringsværdige kulturmiljøer: Ny Hesselager, Gymnastikhøjskolen og Den frie Lærerskole i Ollerup, Stenstrup Teglværkerne, Revsøre Fiskerleje, Troense Skpperby og Færgehavnen på Havnepladsen i Svendborg - for blot at nævne nogle få!

De bevaringsværdige kulturmiljøer skal ikke bare bevares, men skal have værdi for mennesker i dag. Miljøerne rummer historier som både kan styrke det lokale erhvervsliv og tiltrække turister og tilflyttere hvis historierne fortælles og udfoldes. Det kræver blandt andet planlægning og derfor er det godt at der afholdes et årligt møde mellem kommunen og Foreningen for Bygnings- og Landskabskultur for Sydfyn. Men der kommer for lidt ud af det og gennem de seneste fire år er der ikke lavet en eneste aftale om at påbegynde arbejdet med en bevarende lokalplan for bare et af områderne.

I den kommende byrådsperiode vil vi sætte skub i arbejdet – i tæt samarbejde med borgerne som bor i kulturmiljøerne, andre interesserede borgere, arkitekturrådet, Svendborg Museum og Foreningen for Bygnings- og Landskabskultur for Sydfyn.